در کشور ما، سه سبک مختلف نگارش پیامک مورد استفاده قرار میگیرد. گروهی کاملاً فارسی مینویسند. گروهی کاملاً انگلیسی و گروهی پینگیلیش (کلمات فارسی با حروف انگلیسی). اگر برای کسی پنل پیامک انگلیسی میفرستید قبلاً اطمینان حاصل کنید که وی میتواند معنی کلمات شما را کامل درک کند. در غیر این صورت، این نوع ارسال پیام بی احترامی محسوب میشود. ضمناً اگر می خواهید به یک پیامک پاسخ دهید، تا حد امکان بکوشید از همان سبک مورد استفادهی فرستنده استفاده کنید. اگر فرستنده برای شما نوشته: Chetori? Khubi? در جواب ننویسید: «ممنون». این نوع جواب یادآوری به طرف مقابل است که «یا انگلیسی و درست و حسابی بنویس یا به همین زبان خودمان بنویس». همینطور برای کسی که پیامک فارسی میفرستد تا حد امکان پیامک انگلیسی یا پینگیلیش نفرستید
۲) هرگز پیامکهای سریالی ارسال نکنید. زمانی که یک پیامک ارسال میکنید موظف هستید منتظر بمانید تا طرف مقابل پاسخ دهد. اگر پاسخی دریافت نکردهاید به معنی این است که طرف مقابل درگیر یک کار با اولویت بیشتر است. ترجیحاً حرفهای طولانی خود را هم در قالب پیامک های متعدد طولانی ارسال نکنید. به طرف مقابل احساس خوبی نمیدهد و آمارها نشان میدهند که معمولاً آخرین پیامک شما با دقت خوانده خواهد شد.
۳) بعضی وقتها که پنل پیامک شما دریافت نمیشود، لطفاً به دنبالش پنل پیامکهای بعدی را ارسال نکنید. پیامکها صف فیزیکی ندارند که با فشار دادن از این سمت، زودتر از آن سمت لوله بیرون بیایند! خصوصاً با توجه به اینکه طرف مقابل ممکن است موبایل را خاموش کرده یا در منطقهای باشد که پوشش شبکه تلفن همراه ندارد. آیا تا به حال دقت کردهاید که بسیاری از انسانها وقتی از تونل یا زیرزمین یا … بیرون میآیند و صدای بوق متعدد پیامک از موبایلشان به گوش میرسد، لبخند عجیبی بر لب دارند؟ حس مهم بودن. حس مورد نیاز بودن. حس اینکه چند نفر کارشان به کار من گیر کرده است و … آیا تا به حال فکر کردهاید که دردناک ترین صحنه در این حالت چیست؟ اینکه ۱۵ پنل پیامک همه از یک نفر باشند!۴) ارسال پیامک مانند ارسال ایمیل است. فرستادن آن با شماست و اختیار جواب دادن با طرف مقابل. این تاخیر ممکن است یک دقیقه، یک ساعت یا یک روز یا … طول بکشد. برای پیگیری پنل پیامک خود، زنگ نزنید. یا اگر کاری هست که در نهایت باید با تلفن پیگیری شود، این تعامل را با پیامک آغاز نکنید.
۵) از جمله تشریفات متعارف در بسیاری از فرهنگ های جهان این است که قبل از تماس تلفنی برای طرف مقابل پیامکی میفرستند تا مطمئن شوند که وی فرصت پاسخگویی تلفنی را دارد. در ارتباطاتی که موقعیت طرف مقابل از شما بالاتر است، این رفتار میتواند نشانهای از ادب باشد.
۶) اگر طرف مقابل برای شما اهمیت دارد همیشه تلاش کنید پاسخ پیامکهایش را در حد و اندازه پنل پیامک او تنظیم کنید. اگر کسی به شما پیامک زد: «چطوری؟ دلم برات تنگ شده؟ سرحالی؟ کارها خوب پیش میره؟» جواب این پیامک نمیتواند چنین باشد: «اااای…». یا اینکه: «ممنون. منم همینطور».