کمپانیهای بزرگ دنیا امروزه دریافتهاند میتوانند با انجام اقداماتی مشتریان کسب و کار خود را به سفیران برند خود تبدیل کنند. آنچنان که مشتری به عنوان وکیل مدافع برند، محصولات آن کمپانی را به صورت رایگان در بین مشتریان جدید تبلیغ کند. آگهی رایگان در دانش آگهی رایگان بازاریابی به این عملکرد سفیران کمپانیها، مشتریهای وفادار گفته میشود. تکنیکی که در ایران فقط بین تعداد معدودی از شرکتهای بزرگ به کار گرفته میشود و اغلب کسب وکارهای کوچک سنتی نسبت به این ابزار کاربردی بیتفاوت هستند. این کسب و کارها تنها به بیان این سوال که چرا هر روز درآمدمان کمتر میشود و چرا مشتری ثابت (وفادار) نداریم، اکتفا میکنند و همه چیز را به شرایط بد اقتصادی و مدیریت ناموفق دولتمردان محدود میکنند. ما در این گزارش به دنبال آن هستیم تا بخشی از دانش بازاریابی را با شما به اشتراک بگذاریم. زیرا معتقدیم رشد کسبوکار شما میتواند به ایجاد شغل برای افراد بیکار و رشد اقتصادی کشور منجر شود. رفتار پروانهای مشتریان دکتر امین اسداللهی، دکترای مدیریت بازرگانی با گرایش آگهی رایگان تحقیقات آگهی رایگان بازاریابی در پاسخ به این پرسش که چرا مشتریان وفادار نیستند، به جامجم میگوید: عوامل متعددی دراین باره وجود دارد که یکی از آنها تغییر مکرر رفتار مصرفکنندگان است.
صحبتهای مشتری مدار بسیار ظریف و زیرکانه هستند. ولیاین حوزهای است که بسیاری از شرکتها در آن موفق نیستند. در اینجا چند مثال ساده بیان میشود. حذف کنید: «من به کسی کمک میکنم که…» خیلی از افراد بهاین نکته توجه نمیکنند ولیاین آگهی رایگان جمله صحیح نیست و بسیاری از مواقع توسط کسانی که پشت پیشخوان قرار دارد بیان آگهی رایگان میشود. این جمله مجهول، دوپهلو و همچنین توهینآمیز است خصوصا هنگامی که مشتری برای دریافت کمک در صفایستاده باشد. کارمندی که پشت پیشخوان ایستاده به جای سلام و خوشامدگویی جمله دو پهلویی میگوید و میخواهد به سراغ نفر بعدی برود. (حتما در کشور خودمان بارها بااین اتفاق مواجه شدهاید؛ برای مثال در یک بیمارستان پس از گذشت زمانی که در صفایستادهاید و نوبت به شما میرسد کارمندی که پشت پیشخوان قرار دارد با سردی و گاهی با تندی میگوید من به کسی کمک میکنم که اول …و میخواهد سریع به سراغ آگهی رایگان نفر بعدی برود. مترجم)به جایاین جمله به چشم مشتری که نزدیک شما ایستاده است نگاه کنید و بگویید: «سلام، میتوانم به شما کمک کنم» اگر «شما» دراین جمله نباشد قطعا کل آگهی رایگان جمله شما غلط است.این جمله باعث میشود به مشتری ارزش شخصی داده شود.
هنگامیکه بحث آگهی رایگان از مذاکره پیش میآید، همگان به اصول و فنون مذاکره میاندیشند، حالآنکه بخشی از این اصول مرتبط با تشریفات مذاکره و چیدمان آگهی رایگان وسایل است. یکی از این موارد نیز مرتبط محل استقرار کارکنان، پیرامون میز جلسه مذاکره (کنفرانس یا نشست کارکنان با ریاست سازمان) است. (دقت نمایید که از کلمه رئیس و نه مدیر استفاده مینماییم) محل نشستن فرد در پشت میز جلسه خود یک بیانیه سیاسی در مورد جایگاه و نقش فرد در فرایند گفتگو و اهمیت وی در جایگاه سازمانی خویش است. در قرونوسطی، مقام و اصالت خانوادگی هر فرد از محل نشستن وی در مجالس رسمی مشخص میگردید و بسیار پیش میآمد که به خاطر اختلاف بر سر محل نشستن کار به شمشیر کشیدن بر روی یکدیگر میرسید. به همین دلیل است که امروزه جایگاه هر فرد در پیرامون یک میز آگهی رایگان شام رسمی با کارتهایی حاوی نام افراد مشخصشده است. حتی آگهی رایگان در امریکا، هنگامیکه وزرای کابینه برای ادای توضیحات به کمیتههای مختلف سنا حاضر میشوند، جایگاه وزیر و دستیاران وی با کاغذی از پیش مشخصشده است.
نرماین افراد مذاکره را به رقابت بسیار نزدیک میبینند، بنابراین شیوهٔ ملایمی از چانه زنی را انتخاب میکنند. پیشنهادهایی که آنها میدهند دربردارنده بهترین منافع آنها نیست، آنها متعهد به تقاضاهای دیگران، اجتناب کننده از رویاروئی هستند و رابطه خوبی را به همتایان مذاکره آگهی رایگان کننده خود دارند. درک آنها از دیگران دوستی است و هدف آنها توافق است. آنها افراد را از مسائلشان جدا نمیکنند، اما در هر دو مورد نرم و ملایم هستند. آنها از مبارزه خواستهها اجتناب میکنند آگهی رایگان و بر توافق پای می فشارند و راهکارهائی ارائه کرده و بسادگی به دیگران اعتماد میکنند و دیدگاههایشان را تغییر میدهند.سختاین افراد از استارتژیهای مداوم برای نفوذ استفاده میکنند و از اصطلاحاتی مانند “این اخرین پیشنهاد من است” و “آن را بگیر یا رهایش کن” بهره میگیرند. آنها تهدید میکنند، به دیگران بی اعتماد هستند و بر منافع خود پای میفشرند و برای مذاکره از ابزار فشار استفاده میکنند. آنها دیگران را به مثابه دشمن و رقیب میبینند و هدف نهائیشان پیروزی است. بعلاوه، آنها به دنبال یک جواب هستند و بر حصول توافق بر این آگهی رایگان جواب پای میفشرند. آنها آدمها را از اهدافشان جذا نمیکنند (مانند نرم) اما آنهادر آگهی رایگان هر دو مورد افراد درگیر و مسائل سخت گیر هستند.
قیمت گذاری ملک بر مبنای افزودن به بهای تمام شده در این روش که ابتداییترین روش قیمت گذاری ملک نیز محسوب میشود، قیمت آگهی رایگان با افزودن یک عدد استاندارد به بهای تمام شده تعیین میشود .این روش تنها زمانی کارساز واقع میشود که قیمت تعیین شده بتواند فروش مورد انتظار را تضمین کند. قیمت گذاری ملک بر آگهی رایگان مبنای بازده مورد نظر در این روش شرکت قیمتی را تعیین میکند که به یک نرخ بازده از سرمایه گذاری برسد .در اجرای این روش اگر شرکت بتواند هزینهها و فروش را به صورتی دقیق برآورد کند بازده سرمایه مورد انتظار تحقق خواهد یافت .در غیر اینصورت شرکت به نتایج مورد انتظار دست پیدا نخواهد کرد. قیمت گذاری ملک بر مبنای ارزش مورد تصور در این روش، قیمت گذاری ملک بر مبنای پنداشت خریداران در مورد ارزش پروژه و نه بر پایه بهای تمام شده آن صورت می گیرد .سپس با استفاده از سایر اجزای تشکیل دهنده آمیزه بازاریابی، مانند تبلیغات، تلاش میشود آگهی رایگان تا بر ارزش مورد تصور در آگهی رایگان ذهن مشتریان افزوده شود .در بکارگیری این روش برای پروژه های جدید نیاز به تحقیقات بازار است.